Skip links

Nowy algorytm Facebook ograniczy zasięg postów stron

Wraz z nowym rokiem, pojawiły się informacje co do aktualizacji algorytmu portalu społcznościowego Facebook. Jedni z Was z pewnością zastanawiają się, co dokładnie może się zmienić, a jeszcze inni mogli o zmianach nie słyszeć. Główne zmiany, to zmiana priorytetu wyświetlania newsów od znajomych, polegających na ukryciu postów od wydawców, stron oraz marek.

Jednym z dotychczasowych sposobów na pozyskanie nowych fanów, było angażowanie użytkowników poprzez tworzenie różnych zadań, skłaniających do pozostawienia przysłowiowego lajka lub do udostępnienia postu. Nowy algorytm ma ograniczać zasięg stron, wykorzystujących takie techniki.

Nie wykluczone, że Instagram czekają takie same zmiany, jednak w chwili obecnej zmiany dotyczą samego facebook’a

Przykłady takich postów poniżej:

Share Baiting                                                 Vote Baiting oraz Like Baiting

          

Oznacza to tyle, iż na naszej tablicy, pojawi się dużo mniej filmów, memów i innych postów angażujących użytkowników, nie wnoszących nic do społeczności.

Oznacza to też, że reklamy oraz przestrzeń reklamowa stanie się priorytetem. Firmy od momentu wprowadzenia zmian, będą potrzebowały reklam, aby dotrzeć do docelowych odbiorców. Skutkiem takich zmian może być np. podniesienie cen reklam i chociaż są to spekulacje, jest to dość prawdopodobne. 

Reasumując:

Jako standardowy użytkownik portalu Facebook, zobaczymy więcej postów od naszych znajomych i rodzin. Będziemy oglądać mniej postów firm, marek i innych stron (fanpage’ów), co jest równoznaczne ze spadkiem zasięgu stron.

Strony, które będą tworzyć długie, sensowne konwersacje z użytkownikami, powinny skorzystać na tych zmianach i w tym przypadku, transmisje wideo wydają się być najlepszym rozwiązaniem. Posty, mają prowadzić do rozmów pomiędzy użytkownikami. 

Właściciel platformy Mark Zuckenberg powiedział, że zmiany mogą zmniejszyć ilość czasu spędzanego na portalu i doprowadzić do spadku cen akcji, jednak w dłuższej perspektywnie, zmiany powinny być korzystne. 

Poniżej przetłumaczona treść postu z oficjalnego profilu Marka Zuckenberga, który w oryginalne dostępny jest pod tym linkiem:

„Jednym z naszych głównych obszarów zainteresowania w 2018 roku jest upewnienie się, że czas, który wszyscy spędzamy na Facebooku, jest czasem dobrze spędzonym.

Zbudowaliśmy Facebooka, aby pomóc ludziom pozostać w kontakcie i zbliżać nas do ludzi, którzy są dla nas ważni. Właśnie dlatego zawsze stawiamy przyjaciół i rodzinę w centrum uwagi. Badania pokazują, że wzmocnienie naszych relacji poprawia nasze samopoczucie i szczęście.

Ale ostatnio otrzymaliśmy od społeczności informacje zwrotne, że treści publiczne – posty firm, marek i mediów – wypierają osobiste chwile, dzięki którym możemy się ze sobą bardziej połączyć.

Łatwo zrozumieć, jak się tu znaleźliśmy. Wideo i inne treści publiczne wybuchły na Facebooku w ciągu ostatnich kilku lat. Ponieważ jest więcej publicznych treści niż postów od twoich znajomych i rodziny, wynikiem tego jest przesunięcie w News Feedzie na drugi plan jednej z najważniejszych funkcji, jaką może zapewnić Facebook – nawiązywania ze sobą kontaktu.

Czujemy się odpowiedzialni za to, aby nasze usługi były nie tylko przyjemne w użyciu, ale także dobre, dla dobrego samopoczucia ludzi. Dlatego uważnie przyjrzeliśmy się temu trendowi, przyglądając się badaniom akademickim i prowadząc własne badania z wiodącymi ekspertami na uniwersytetach.

Badania pokazują, że kiedy używamy mediów społecznościowych do łączenia się z ludźmi, na których nam zależy, może to być dobre dla naszego dobrego samopoczucia. Czujemy się bardziej związani i mniej samotni, a to łączy się ze wzrostem naszego szczęścia i zdrowia. Z drugiej strony, pasywne czytanie artykułów lub oglądanie filmów – nawet jeśli są zabawne lub informacyjne – może nie być dla nas tak dobre.

Na tej podstawie dokonujemy zasadniczej zmiany w sposobie budowania Facebooka. Zmieniam cel, skupiając się na pomaganiu odnalezienia odpowiedniej treści, aby doprowadzić do bardziej znaczących interakcji społecznych.

W zeszłym roku zaczęliśmy wprowadzać zmiany w tym kierunku, ale to zajmie całe miesiące, zanim przejdzie przez wszystkie nasze produkty. Pierwsze zmiany, które zobaczysz, pojawią się w kanale informacyjnym, gdzie możesz spodziewać się więcej postów od znajomych, rodziny i grup.

Gdy to zrobimy, zobaczysz mniej treści publicznych, takich jak wpisy od firm, marek i mediów. A treści publiczne, które widzisz, będą miały ten sam standard – powinny zachęcać do znaczących interakcji między ludźmi.

Na przykład w telewizji i zespołach sportowych istnieje wiele ściśle powiązanych społeczności. Widzieliśmy, jak ludzie reagują bardziej na filmy na żywo niż zwykłe. Niektóre wiadomości pomagają rozpocząć rozmowy na ważne tematy. Ale zbyt często dzisiaj oglądanie filmów, czytanie wiadomości czy aktualizacja strony to tylko bierne doświadczenie.

Teraz chcę być dobrze zrozumiany: dokonując tych zmian, spodziewam się, że ludzie spędzą czas na Facebooku, a niektóre miary zaangażowania zostaną zmniejszone. Ale spodziewam się, że czas spędzony na Facebooku będzie cenniejszy. A jeśli postąpimy słusznie, wierzę, że będzie to również dobre dla naszej społeczności i naszego biznesu w dłuższej perspektywie.

Facebook zawsze dotyczył osobistych powiązań. Koncentrując się na zbliżaniu ludzi – czy to z rodziną i przyjaciółmi, czy w ważnych momentach na świecie – możemy pomóc upewnić się, że czas spędzony na portalu Facebook jest czasem dobrze spędzonym.”

– Mark Zuckerberg, CEO, Facebook

Leave a comment